Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Viatge a les bambolines de Broadway amb ‘Smash’

Mar Armengol

A partir d’una idea, de l’espurna d’una il·lusió, un duet creatiu, format per una lletrista i un compositor, considera la idea de crear un musical per a Broadway basat en la vida de Marilyn Monroe. Endinsar-se a l’interior del món dels escenaris amb més glamur a través d’una de les icones eternes de la gran pantalla és el ganxo d’Smash, una ambiciosa sèrie de dues temporades de la nord-americana cadena NBC que va comptar amb la producció d’Steven Spielberg i amb un càsting ple d’estrelles dels diversos estrats del món de l’espectacle.

El món del teatre musical, ple d'il·lusions però també de trampes, es descobreix a 'Smash'

El món del teatre musical, ple d’il·lusions i de trampes, es descobreix a ‘Smash’

A la primera temporada, números musicals tan elaborats com Let’s be bad o The 20th Century Fox Mambo tracen la història de la Monroe, però més enllà del projecte, l’argument que veritablement atrapa l’espectador és la rivalitat entre Ivy Lynn – a qui dóna vida l’actriu de musicals Megan Hilty -, una sempiterna veterana dels cors que ha de lluitar contra l’ombra d’una mare consagrada als escenaris, i Karen Cartwright – interpertada per Katharine McPhee, concursant d’American Idol -, una ingènua però ambiciosa aspirant a actriu d’Iowa, per aconseguir el rol protagonista a Bombshell, com s’anomena el musical.

Dues maneres de ser entendre el mite a través de les dues protagonistes. From: newsday.com

Dues maneres de ser i entendre el mite a través de les protagonistes

Al voltant de la cursa per l’èxit intervenen el casanova Derek Wills, un visionari i a l’hora controvertit director de Broadway, i l’emprenedora productora Eileen Rand, que busca triomfar com a dona empresària en un món d’homes. La brillant Angelica Huston dóna vida a aquesta descarada productora, mentre que Debra Messing (guanyadora d’un Emmy per Will i Grace) i Christian Borle (guanyador d’un Tony per Peter the Startcatcher a Broadway) interpreten respectivament a Julia Huston i Tom Levitt, el duet creatiu del musical, que veu trontollar la seva carrera de deu anys per dur a terme aquest projecte. Per la seva banda, Jack Davenport, el malhumorat comodor Norrington a qui Keira Knightley donava carabasses a Piratas del Caribe, ara desperta passions com a Wills.

L'oscaritzada Jennifer Hudson és una de les estrelles convidades a la segona temporada, que dóna vida a una actriu consolidad que vol arriscar-se amb l'ajuda de Derek Wills per canviar el rumb de la seva carrera. From: sassisamblog.com

L’oscaritzada Jennifer Hudson és una de les estrelles de la segona temporada

Una vegada que Bombshell supera entrebancs com ara males crítiques a la seva primera estrena a Boston i arrodoneix el llibret per presentar-se a Broadway, la sèrie obre la porta a la carrera cap als premis Tony, els més importants del teatre nord-americà, donant pas a un altre musical, ben diferent de l’estela clàssica de Bombshell: Hit List, una òpera rock que beu de la influència de la bohèmia Rent. Tot i que la forma sigui diferent – números com Reach For You i I’m Not Sorry donen testimonui -, l’eix d’aquest musical se centra, com Bombshell, en la transformació d’una jove artista per aconseguir l’èxit, una història que es podria aplicar a Marilyn Monroe, Lady Gaga o Lana del Rey, salvant les distàncies entre cadascuna. Atenció spoiler! Ivy aconsegueix en aquesta segona temporada el rol de Monroe, mentre que Karen i Derek abandonen la producció per desavinences artístiques i fan realitat Hit List, el projecte d’un  duet compositiu sense cap experiència, format per Kyle Bishop (Andy Mientus) i Jimmy Collins (Jeremy Jordan).

La posada en directe i la lletra fan de Hit List una òpera rock moderna i trencadora. From: 10awesome.com

La posada en directe i la lletra fan de Hit List una òpera rock moderna i trencadora

Hit List de fet va causar tant d’èxit entre els fans de la sèrie, entre els quals m’hi incloc, que va ser estrenada a la novaiorquesa sala 54 Below, on es trobava emplaçat l’històric Studio 54, el passat desembre, i va comptar amb les actuacions de Jeremy Jordan i Andy Mientus, entre d’altres actors d’Smash. Aquest fet inverteix totalment la trajectòria dels musicals que, com Chicago, Rent o Cabaret, havien nascut als escenaris abans de dur-se a la gran pantalla. Malgrat això, els estudis de la NBC van decidir cancel·lar la sèrie per manca d’audiència, però qui sap si en el futur el teatre compensarà aquesta mala decisió revivint Bombshell i Hit List als escenaris.

El fictici 'Hit List' s'alça amb 7 Tonys a la cerimònia que conclou amb la sèrie. From: smash.wikia.com

‘Hit List’ s’alça amb 7 Tonys a la cerimònia fictícia amb què es baixa el teló de la sèrie

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: