Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Particular ‘TOP 5’ de pel·lícules vistes el 2013

Mar Armengol

Fer llistats és tot un hobby per a mi i quan s’acosta el final de qualsevol etapa sembla que tothom se suma a aquesta tendència, cosa que trobo genial. Per tant, des del Batec faig a continuació el meu particular Top 5 de pel·lícules que he vist – i que no pas que s’hagin estrenat exclusivament – al 2013:

1. El Gran Gatsby: Ja vaig comentar en el seu moment aquesta pel·lícula i vaig lloar l’adaptació de Bazz Luhrmann, fidel a la novel·la d’Scott Fitzegerald – publicada el 1925, ha estat seleccionada com l’obra de l’any 2013 pel USA Today gràcies a aquest film -, sense deixar de banda el component rocambolesc i únic que caracteritza el seus films. Així que aquí només recordaré com la pel·lícula pot transcendir la pantalla per contagiar emoció, angoixa i frenesí, i transportar-nos als bojos vint al ritme de jazz impregnat de hip hop; un tret característic, el de la música anacrònica, als films de Luhrmann. El vestuari de Catherine Martin i Miuccia Prada són un personatge més de la pel·lícula, que embolcalla tant l’apassionada interpretació de Leonardo DiCaprio com la continguda de Carey Mulligan, que donen vida a la parella protagonista. Tot és tan rodó en aquet film que fins i tot la llepafils de Lana del Rey hi encaixa i adquireix – qui ho diria – personalitat. 

From: thegreatgatsby.com

Leonardo DiCaprio i Carey Mulligan substitueixen Robert Redford i Mia Farrow en aquesta nova adaptació a la gran pantalla del clàssic contemporani de Fitzgerald

2. Rush: La rivalitat entre James Hunt i Niki Lauda, dues estrelles de la fòrmula 1 als anys ’70, es va dur a la gran pantalla amb molta adrenalina, emotivitat i cruesa de la mà de Ron Howard, amb Chris Hemsworth i Daniel Brühl com a protagonistes. Si bé Hemsworth representa brillantment el paper de playboy com a Hunt, Brühl va adquirir el compromís de donar vida a l’exigent pilot austríac, a qui va conèixer abans d’interpretar-lo al film. El gravíssim accident de Lauda, que per poc li costa la vida, marca la pel·lícula i també fa que una mera rivalitat esdevingui una èpica història gairebé d’amor i odi entre tots dos.

From: bestfon.info

Daniel Brühl es mostra superb en un film on Chris Hemsworth també posa les cartes sobre la taula fent el paper de playboy

3. Stoker: Inquietant, hipnotitzant, fosca i increïblement estètica, així és Stoker. Mia Wasikowska interpreta el seu primer rol adult en un drama psicòtic i asfixiant tot encarant-se al seu sospitós oncle, a qui dóna vida l’irregular Matthew Goode, que s’instal·la a casa després de la sobtada mort del pare de la jove. El component naturalista del film, que aprofundeix en les arrels de la maldat, es completa a la perfecció amb un acurat vestuari i una fotografia de luxe; val a dir que de fet Nicole Kidman, la mare d’India (Wasikowska), forma més part del decorat que no pas del càsting, ja que la seva interpretació és més dolenta que no pas secundària. Amb tot, Wasikowska té el mèrit de saber ser protagonista i a partir del seu punt de vista crea empatia quan convé i un gran desconcert a mesura que la pel·lícula avança.

From: Stoker

Mia Wasikowska s’exposa davant la càmera en una pel·lícula dura on s’expliciten els límits de la bogeria

4. Trilogia Antes de…: Gairebé vint anys després de l’inici d’aquesta sèrie de tres films protagonitzada per Julie Delpy i Ethan Hawke, l’estiu del 2013 es va estrenar Antes del anochecer, el punt i final a la història romàntica més humanament explicada a la gran pantalla. Tal vegada per la cocció a foc lent i per la química mantinguda pels actors a través dels anys, l’espectador de qualsevol edat pot entendre les motivacions de la parella als vint anys a Antes del amanecer, plena d’esperances i temors; amb trenta a Antes del atardecer, ja més madura i un pèl cinica, i al final, amb quaranta, quan el realisme s’imposa i només la veritable voluntat – l’amor – pot determinar el futur de Celine i Jesse.

From: billdesowitz.com

Julie Delpy i Ethan Hawke són el matrimoni més longeu del cinema

5. Lore: Remeto a la ressenya publicada aquí el 16/12. Sublim.  Tràgica. Humana. Aquesta pel·lícula alemanya és una obra brillant, amb totes les paraules; es tracta d’una Odissea contemporània protagonitzada per fills de monstres que han lluitar per sobreviure en un món devastat. El gran mèrit dels joves actors per revindincar tant l’argument com el seu talent també és espectacular, per cert. Tant de bo tinguin una llarga carrera.

En un any especialment dur per al cinema, els més fidels al setè art hem seguit visitant les sales, ja sigui assumint el cost actual o bé, també, aprofitant interessants propostes com els abonaments anuals o bé celebracions que haurien de ser més habituals, i també anant als videoclubs. Per al 2014 espero per tant que no haguem d’acomiadar més sales, que se n’obrin de noves i que per suposat les veteranes subsisteixin al temporal.

Lore tracta des d'una perspectiva nova i transgressora les devastadores conseqüències de la Segona Guerra Mundial

Lore tracta des d’una perspectiva nova i transgressora les devastadores conseqüències de la Segona Guerra Mundial

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: