Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

The Folio Society o la balança entre l’aparença i el contingut

Mar Armengol

L’editorial The Folio Society va ser fundada al Regne Unit el 1947 per Charles Ede, qui tenia l’objectiu de publicar belles edicions de llibres a l’abast de tothom, tal i com s’explica al lloc web de l’empresa. La tipografia, les il·lustracions, el tipus de paper… fins al més mínim detall es té en compte aquí per obtenir com a resultat edicions úniques tant de clàssics contemporanis com On the road de Jack Kerouac fins a d’altres que es remunten al segle XVIII, com ara Pride & Prejudice de Jane Austen, així com llibres sobre història i literatura infantil i juvenil, en anglès.

Més de mig segle després, en un món dominat pel factor digital, The Folio Society reivindica l’encant del llibre en paper i la seva entitat, que té vigència malgrat que hagi de conviure amb les edicions en eBook de les mateixes novel·les. Al cap i a la fi, la possibilitat de triar entre una opció i l’altra fa que l’univers literari i assagístic assoleixi els estandards democràctics que ha de tenir. A continuació, comento algunes de les novel·les que podeu trobar al lloc web, que també és botiga, de The Folio Society:

Pride & Prejudice, de Jane Austen: “És una veritat universalment coneguda que un home solter en possessió d’una gran fortuna necessita una dona”. Amb aquest cinisme encetava l’autora anglesa Jane Austen la seva novel·la més exitosa, que relata la romàntica història de convenient superació dels rols socials entre el murri gentleman Lord Darcy i la humil Elizabeth Bennet. Per cert, la homònima contemporània d’aquesta protagonista no és una altra que Bridget Jones.

Font: The Folio Society. Edició il·lustrada per Anna i Elena Balbusso

The Picture of Dorian Gray, d’Oscar Wilde: El frívol jove que ven la seva ànima a canvi d’una sempiterna joventut física ha passat a la història literària com a símbol decadentista. L’esperit de Dorian no obstant no és tan diví com l’artificiós Art en sí i fa que tots els seus crims i vileses deformin el seu retrat. Wilde, el gran amant de l’artifici, ens recorda amb aquesta brillant novel·la que l’Art només pot esdevenir perfecció si el component humà, destinat a pansir-se, es deixa de banda.

Font: The Folio Society. Edició il·lustrada per Emma Chichester Clark

In Cold Blood, de Truman Capote: Amb el relat del cruel crim comès per dos exconvictes a la família Clutter al cor dels Estats Units, Capote va causar veritable commoció i es va erigir com un referent literari amb la creació de la novel·la de no ficció. El retrat psicològic, la descripció exhaustiva i una perspectiva transgressora són els trets d’identitat d’aquesta obra. L’intèrpret Philip Seymour Hoffman va guanyar l’Oscar al millor actor protagonista el 2005 per donar vida a Capote en l’adaptació del dur procès d’escriptura d’aquesta novel·la.

Font: The Folio Society. La portada és una fotografia original de la llar dels Clutter

Never Let Me Go, de Kazuo Ishiguro: En un univers distòpic, on existeixen clons humans destinats a suplir les necessitats d’òrgans vitals dels seus homòlegs originals, es planteja el dilema sobre la contraposició entre la practicitat de la ciència i els sentiments humans. A la gran pantalla, Keira Knightley, Carey Mulligan i Andrew Garfield van protagonitzar l’adaptació cinematogràfica d’aquesta obra publicada el 2005.

Font: The Folio Society. Edició il·lustrada per Kate Miller

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: