Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Un altre rostre per a ‘Frankenstein’: la nova edició de Nørdica Libros

Mar Armengol

La lectura del clàssic Frankenstein, la novel·la gòtica escrita per Mary Shelley a principis del segle XIX,  em va suposar un total redescobriment de l’obra. Mentre llegia, vaig fer un esforç per esborrar de la meva ment les clàssiques imatges cinematogràfiques del monstre a qui han donat vida actors com Boris Karloff i tot l’imaginari al voltant de la seva figura que ens ha acompanyat al llarg del segle XX a la gran pantalla (i a les celebracions de Halloween). La novel·la fuig de l’artifici i l’ornament, sorprenentment per al lector contemporani que ha estat exposat abans a l’herència fílmica que a la font original, tot esdevenint austera i transmetent més emocions humanes, sobretot angoixa – fent justícia al moviment romàntic decimonònic -, que no pas descripcions exhaustives, característiques de la ciència ficció, relatives als processos que segueix Victor per donar vida a un cos fet a partir de cadàvers.

Sota l’embolcall llaminer per a guionistes de cinema i dibuixants es troba la veritat de la novel·la, que s’allunya de la versió de dibuixos animats del monstre per tractar visceralment el conflicte de qui s’ha d’enfrontar a la materialització dels seus errors sense solució, en el cas del científic, així com al rebuig irreversible per part de la societat, si ens referim al monstre. Ell, a la novel·la, té veu: “Satanás tenía al menos compañeros, otros demonios que lo admiraban y animaban. Pero yo estoy solo y todos me desprecian”. Com apunta l’experta Estefanía Villalba  a la seva obra Claves para interpretar la literatura inglesa: “En un nivel superficial esta obra trata del peligro que corre el ser humano que quiere, mediante la ciencia, convertirse en Dios – per aquest motiu el nom complet de l’obra és Frankenstein o el modern Prometeu -. Sin embargo, su verdadero interés se centra en la mente del monstruo creado por Frankenstein. La monstruosidad de este ser se debe a su entorno, a sus condiciones de vida.”

Prenent com a essència la veritat de la novel·la i prescindint d’embolcalls, Nørdica Libros presenta una nova edició en castellà il·lustrada per Elena Odriozola del clàssic de Mary Shelley, on a la portada apareix una dona embaraçada. Aquesta il·lustració es pot interpretar de mil i una maneres diferents en comparació amb el definitiu i sempitern rostre deformat del monstre; fonamentalment, l’obra de la portada se centra en el component rotundament humà de la novel·la, que pren com a cabdal punt de partida la vida, font de les esperances que tots dos protagonistes veuen naufragar perquè tràgiques adversitats els separen definitivament.

La vessant humana de la portada aporta una nova perspectiva a lectura d’un clàssic històricament reduït al camp de la ciència ficció. Font: nordicalibros.com.

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: