Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

‘Lore’: el dur viatge cap a la veritat

Mar Armengol

Conèixer els fets vol dir conèixer la Història? Amb aquesta pregunta, el cinema ha contribuït a mostrar moltes de les cares del fosc i tràgic prisma que va suposar la Segona Guerra Mundual, des del genocidi jueu a pel·lícules com El pianista o La Lista de Schindler, fins a Good, que retrata la falta de criteri i moral d’un dels centenars d’oficials que va sucumbir al moviment nazi, entre moltes altres. Lore, però, enceta magistralment, com a punt de partida, un tema tantes vegades revisitat com aquest a la gran patalla per esdevenir una història atemporal sobre el dur viatge cap a l’edat adulta d’una jove criada sota els preceptes d’una falsa moral atroç.

From: imdb.com

From: imdb.com

La història de Hannelore i els seus quatre germans, fills d’un oficial de les SS, arrenca a la primavera del 1945, quan l’Eix ja ha estat derrotat pels Aliats i Alemanya es troba totalment devastada i dividida després de la brutal guerra, així com bona part d’Europa. A casa de Lore, la culpabilitat no es pot amagar, per molt que herr Dressler cremi documents comprometedors just quan arriba a casa des del front. En poc menys de cinc minuts captem, a partir de les paraules justes i gestos genialment executats – una constant lloable en el film -, la desorientació dels qui acaben de viure la seva particular Apocal·lipsi. La directora, Cate Shortland, casada amb home de família jueu alemanya i per tant sensibilitzada de primera mà amb el conflicte, no presenta “bons” i “dolents” sinó un retrat naturalista, dur i punyent d’una època i, el més important, va més enllà i tria una perspectiva nova que precisament explicita les conseqüències del conflicte. Són Lore i els seus germans petits nazis? Evidentment, no. Lore tal vegada tracti de defensar els seus postulats en un intent desesperat d’imitar una mare que els ha abandonat per acompanyar el seu pare a la presó – al patíbul de ben segur -, però ben aviat, a base d’afrontar la realitat més crua, coneixerà la veritat i determinarà la seva pròpia personalitat. En aquest sentit, l’actriu Saskia Rosendahl, qui dóna vida a Lore, sap ser una protagonista de primera.

From: imdb.com

From: imdb.com

El viatge que han d’emprendre aquests nens és dur, està ple de misèria, fam i mort arreu, i els fotogrames que se succeeixen ho demostren sense filtres, però ells segueixen endavant: han d’arribar a casa de l’àvia a Hamburg i Lore és la nova cap de família qui, amb les joies que li deixa la seva mare, ha d’alimentar els seus germans, incloent un nadó. El conflicte de la guerra és un teló de fons que mostra l’evolució d’una noia que, sota una falsa aprença freda i dèspota, comprèn la magnitud de la història que ha heretat. Els rols s’han invertit i de cop i volta la filla d’un nazi i els seus germans poden creuar territoris ocupats pels nord-americans gràcies a l’ajuda d’en Thomas, un noi amb passaport jueu. Les normes de Lore ja no són vàlides en aquest nou món i afortunadament ella tampoc tornarà a ser la mateixa després.

From: imdb.com

From: imdb.com

Podeu anar a veure Lore als Cinemes Girona, on si teniu el passi anual podreu visionar-la també sense abonar cap quantitat

Single Post Navigation

One thought on “‘Lore’: el dur viatge cap a la veritat

  1. Retroenllaç: Particular ‘TOP 5′ de pel·lícules vistes el 2013 | Batec de Cultura

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: