Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Macbeth als boscos de Twin Peaks

Mar Armwengol

Vaig assistir a la reestrena de MCBTH d’Àlex Rigola al TNC, després d’una presentació desafortunada al Temporada Alta, segons va admetre el mateix director. És més: Rigola va prometre entrades de franc pel TNC als espectadors decebuts de Girona, gest que aplaudeixo i que reafirma el fet que les xarxes socials tenen el poder d’evidenciar certes reaccions que serien difícils de transmetre de no existir les ‘piulades’ o el facebook.

Imatge: David Ruano (TNC)

Imatge: David Ruano (TNC)

Sense haver vist la funció de Girona i sense haver assistit a cap funció prèvia de Macbeth seguint els paràmetres clàssics – és a dir, totalment en blanc -, però coneixent la trama original, vaig gaudir de l’espectacle. Amb matisos, però. L’adaptació lliure de Rigola és intel·ligent i contemporània. És intel·ligent perquè adapta el missatge universal propi de les obres Shakespeare, que en aquest cas és el perill de dur l’avarícia als extrems, en un temps indefinit: és l’Escòcia Medieval però hi ha banquers i polítics corruptes que el rei Duncan es troba als inferns. Un brillant soliloqui de Lluís Marco, per cert. I és contemporània. Però no massa. Els boscos de les highlands ens recorden als de Twin Peaks, la mítica sèrie de TV de principis dels ‘90 dirigida pel cineasta més avantguardista, David Lynch – amb permís de Gus Van Sant –.  Els motius? Ho intuïm quan sentim la reconeguda melodia sinistra de la sitcom i ho comprovem quan llegim la reveladora frase FIRE WALK WITH ME en l’espectacle visual que és el segon acte.

Els actors Alícia Pérez (Lady Macbeth) i Joan Carreras (Macbeth). Imatge: David Ruano (TNC)

Els actors Alícia Pérez (Lady Macbeth) i Joan Carreras (Macbeth). Imatge: David Ruano (TNC)

Per tant, Rigola fa una versió moderadament contemporània d’un clàssic: Lynch és trencador en cadascun dels seus treballs però ja no constitueix una novetat. És adequat enllaçar Twin Peaks i Shakespeare perquè tracten de premisses universals. D’aquesta manera, el director construeix amb MCBTH un pont però vaig trobar a faltar una aportació més personal per part de Rigola, que segurament hagués fet més contemporània l’obra. Tot i així, no deixaré de recomanar-la: els amants de Lynch contemplareu un suggerent espectacle amb accent escocès i no us podeu perdre les excel·lents interpretacions de Joan Carreras com a Macbeth i de Míriam Iscla com a Macduff.

Podeu veure ‘MCBTH’ a la Sala Petita del TNC  fins el 18 de novembre

Single Post Navigation

3 thoughts on “Macbeth als boscos de Twin Peaks

  1. Esta molt bé la teva cronica sobre el MCBTH del Rigola. Em dona ganes d’anar a veure-la , de moment tindre que esperar fins la setmana que ve. Nomes una cosa, en el teu escrit no dius res sobre Lady Macbeth i això?

  2. Hola!

    Moltes gràcies per la teva valoració!

    Pel que fa a Lady Macbeth, ella té un pes important en la trama, com ja se sap, perquè és qui manipula el protagonista per tal que cometi els crims. A ‘MCBTH’ el seu paper és exactament aquest, de manera que vaig preferir centrar el meu comentari en altres aspectes que em van cridar més l’atenció. Però, evidentment, la complexitat del personatge trobo que està molt ben captada per l’actriu, Alícia Pérez.

    Espero que gaudeixis de l’obra!🙂

  3. Esperem que si😀, segur que ens agradara, ja et direm que tal?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: