Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Els retrats del mestre Capote

Mar Armengol

En motiu de l’estrena del monòleg Tennessee(W) al Teatre Gaudí, us recomanem una lectura estiuenca ben interessant: Retratos, de Truman Capote (Anagrama. Barcelona, 2006. 165 pàgines. 6’50€ aprox).

Tennessee Williams mantingué una agredolça relació de catorze anys amb el mariner Frank Merlo. Marlon Brando va estar a punt d’ordenar-se sacerdot. Elizabeth Taylor era aficionada a la lectura. Marilyn Monroe mai duia diners al damunt. Richard Avedon no va acabar la secundària. Marcel Duchamp escrigué un llibre sobre estratègies d’escacs. Humphrey Bogart va haver de pagar el deute de 10.000 dòlars que el seu pare va deixar quan va morir. Ezra Pound ajudà econòmicament en James Joyce perquè pogués acabar l’Ulysses. Somerset Maugham ingressava en concepte de drets d’autor 32 dòlars per minut. Isak Dinesen jutjava les persones a partir de l’opinió que tinguessin de l’obra El rei Lear.

Totes aquestes anècdotes, i més, es troben a  Retratos, de l’autor Truman Capote. El llibre, que Anagrama va editar pòstumament per primera vegada el 1995, és una compilació de semblances escrites per en Capote, al llarg de la seva carrera, sobre diverses figures il·lustres del segle XX, com és el cas del retrat d’en Marlon Brando, El Duque en sus dominios, aparegut l’any 1957 a The New Yorker. Retratos mostra, des de l’òptica de l’autor, els perfils d’aquestes celebritats pertanyents al món del cinema, la pintura, la literatura, etc. Una part dels retrats presents al llibre també es publicà originalment en una altra obra anomenada Observations (1959), en la qual Capote treballà conjuntament amb el fotògraf Richard Avedon per realitzar retrats físics i psicològics.

Retratos és el testimoni fruit d’una ment privilegiada. Truman Capote copsà, a partir de situacions concretes, les personalitats d’icones de la contemporaneïtat (Picasso, Humphrey Bogart, Elizabeth Taylor…), i les humanitzà, cosa que reflecteix el seu talent com a cronista del seu temps. L’obra defensa en cadascuna de les seves pàgines que les primeres impressions no sempre són les encertades. De la mateixa manera que en un quadre, els famosos s’allunyen en el seu retrat dels focus enlluernadors per mostrar tant els tons clars com foscos del seu caràcter, a partir de circumstàncies puntuals on el mateix autor, sovint, s’hi inscriu, i és de fet gràcies al seu perspicaç punt de vista que l’essència de figures rellevants s’aprecia quan, en canvi, des de qualsevol altra òptica totes elles semblarien buides. Capote per tant sempre enfocà els retrats des de diferents perspectives: en el cas del jove i rebel, aleshores, Marlon Brando, per exemple, la ploma de l’autor es feu crítica, mentre que amb una dolça Marilyn Monroe esdevingué molt més tendre i delicada. Així l’escriptor donà forma a les semblances, en equilibrar la seva brillant ploma amb el propi segell que l’individu aportà.

Sens dubte, aquesta és una lectura obligada: en primer lloc, perquè Retratos reflexa la capacitat de fer cròniques brillants i l’ús sublim de les formes breus per captar moments i persones, dues qualitats que eleven el seu autor a mestre de l’escriptura contemporània. I en segon lloc, perquè està dotada d’un to íntim i uns temes suggerents capaços de convertir, des del seu retrat, la Marilyn Monroe en un ésser de carn i ossos i treure-la dels cartells publicitaris buits de significat. Tothom pot gaudir del llibre, tant els qui aprecien la tècnica i l’estil intel·ligent i atrevit d’en Capote, com els qui busquen un motiu atractiu que satisfaci la seva curiositat sobre les peripècies de celebritats que avui en dia encara desperten passions. Retratos, avalada per les seves quatre reedicions entre el 1995 i el 2006, és una obra de culte que cal llegir, i que a més reafirma el geni d’en Truman Capote, un artista de la realitat, i de la ficció; així ho demostra en aquest darrer cas el famós  Esmorzar al Tiffany’s (1958).

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: