Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

‘€®O$’, així s’ecriu ‘Amor’

Crònica de Mar Armengol

‘Augmentem els índex d’amor’. Aquest és l’objectiu del gran mercat de les emocions i els sentiments, que l’autor Eloy Fernández Porta descriu a la seva mordaç obra €®O$: la superproduccion de los afectos, guanyadora del Premi Anagrama d’Assaig el 2010. En motiu de la publicació del llibre a la sèrie ‘Compactos’ d’aquesta editorial, Fernández Porta va realitzar ahir, al local Heliogàbal, una performance, anomenada €®O$ Session, basada les premisses del seu assaig. La intensitat de les seves paraules, acompanyades de música i vídeos, va fer que el públic l’acompanyés de principi a fi en la seva anàlisi del concepte d’ “amor”, entès com a indústria desenvolupada pel capitalisme.

Eloy Fernández Porta duent a terme la '€®O$ Session' al local Heliogàbal (Gràcia). Fotografia de Mar Armengol

La posada en escena dels textos escrits es coneix amb el nom de ‘spoken word’ i aporta intensitat al missatge que vol transmetre l’autor al públic, en comptes de limitar-se a llegir el paper. Eloy Fernández Porta va seleccionar vuit textos per interpretar ahir a la nit, entre els què van destacar: Vacío, un repàs de la comercialització del sentiment de buit que tan elevadament havien descrit per Albert Camus – L’estranger (1942), La caiguda (1956) – i Jean-Paul Sartre – La nàusea (1938) –. I també Emociónese así, on es posava de manifest la manipulació a la què s’entrega l’espectador passiu davant una pantalla. Les paraules de Fernández Porta anaven acompanyades en aquest cas de les escenes més romàntiques del cinema, com ara Breakfast at Tiffany’s (Blake Edwards, 1961).

Les pantalles ens dicten què hem de sentir. L'escena de 'Breakfast at Tiffany's' protagonitzada per George Peppard i Audrey Hepburn així ho il·lustra. Fotografia de Mar Armengol

Dos vídeos, fruit de les investigacions de l’autor, es van intercalar en la performance, aportant dades realment sorprenents: un era Friends for Sale, basat en el nom del joc creat per Facebook, on es descrivia el negoci de l’amistat i la banalització que han fet de les relacions les xarxes socials, acompanyat de música heavy i la memorable Friends will be friends. I l’altre, Ashley Madison, era tan delirant com veritable: aquesta empresa online, que va néixer com una xarxa de contactes professionals, s’ha convertit en la gestora més gran de les infidelitats entre persones casades. La gent fins i tot distingeix entre les “infidelitats regulades” per aquesta empresa i les “traïcions”.

Pensar i reflexionar és recomanable en una societat on només sembla que haguem de sentir i prou. Desconfiar de les indústries afectives i posar en qüestió els perfils de conducta que ens venen les empreses, fent-nos creure que així serem és feliços, són algunes de les conclusions que es poden extreure després d’haver viscut la €®O$ Session.

€®O$ Session forma part d’una gira que ha portat Eloy Fernández Porta per diferents punts de la geografia espanyola – Saragossa, Salamanca, Madrid, Bilbao i Sevilla, entre d’altres – i també ha arribat a l’Argentina, Mèxic, Colòmbia i Nova York.

Portada de l'assaig '€®O$, la superproducción de los afectos'. Il·lustració de la portada: Miguel Brieva

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: