Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

El quadre o el principi del futur

Per Mar Armengol i Pep Corral
Fotografies de Joan Arribas

Avui s’ha presentat en roda de premsa al Versus Teatre  El cuadro o el principio del fin, del dramaturg Àlex Mañas, que s’estrena demà en aquest teatre. L’obra és el resultat del Work in Progress entre l’escola Eòlia i el Versus Teatre per promocionar les iniciatives protagonitzades per actors novells. En aquest cas, Mañas ha dirigit deu actors, integrants de la recent estrenada companyia 9 Flores y un Capullo, nou noies i un noi del quart curs de l’escola d’interpretació.

El dramaturg Àlex Mañas (centre) i la jove companyia 9 flores y un capullo

Mañas ha comentat que aquesta ha estat per a ell l’obra “més complexa” que ha creat i ha dirigit, tant pel nombre d’actors que hi prenen part, com per l’argument. Com ell ha apuntat, la història pren com a referència Les tres germanes de Txèkhov i la diatriba que presenta sobre com aprofitar el temps en la vida. Tot i així, el desenvolupament de El cuadro… es desvincula de l’obra del dramaturg rus i reflexionar sobre la por davant els canvis, i el conflicte entre avançar per arribar a ser feliç o tractar de ser-ho amb el què ja es té.

L'autor, Àlex Mañas

El cuadro o el principio del fin presenta la història de Julia, una noia que pateix agorafòbia i cerca a través de les seves pintures la solució a les seves pors i inseguretats, sense abandonar les seva actitud innocent. Els seus temors projectats sobre el llenç seran el fil conductor en el qual la protagonista imaginarà tres històries independents amb personatges entrellaçats i units per un destí comú: l’existència d’un meteorit que amenaça amb impactar contra la terra i posar en perill la humanitat.

Tres de les actrius del repartiment fan referència a les germanes de l'obra de Txèkhov

Amb aquesta presència com a teló de fons, la jove imaginarà les diferents i contraposades reaccions que es produeixen en la trobada de familiars d’un influent expresident, en l’encontre entre una exprostituta i un exconvicte vestit de pallasso i en la diatriba de tres germanes, anomenades com les protagonistes de Txèkhov, sobre si desconnectar el seu pare de la màquina que el manté en vida o deixar-lo morir. Cadascuna d’aquestes tres situacions servirà per plantejar diverses qüestions com ara les relacions familiars, les convencions socials o la defensa de la innocència perduda.

Zaida Crespo dóna vida a la tormentada Julia

L’escenografia, a càrrec d’Aurora Moreno i Giulia Grumi, pren un paper molt important en l’obra, ja que té la forma d’un gran quadre – fet per Dani Poi – on s’emmarquen història de la protagonista i de les seves tres fantasmagories, fet que reforça la idea de la irrealitat en què viu sumida la Julia. L’escenari es troba repartit en diferents nivells que permeten a l’hora la interacció entre ells. En un racó de l’escenari, la protagonista també pot actuar com a narradora i guia de les històries que relata.

L'escenografia pren la forma del quadre que la Julia ha elaborat

Com han comentat l’actriu Mireia Farré, els nervis que han viscut aquests dies previs a l’estrena és com la que senten els nens abans que arribin els reis. Olga Bernardo ha puntualitzat que no saben si aquests reis els portaran carbó o regals, tot i que ells ja han fet mèrits per aconseguir endur-se una dolça recompensa.

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: