Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Fernández Porta: “Seguir el camí del cor tot sovint segueix tancant la personalitat femenina en la presó de la sensibilitat emocional” (1/8)

En primer lloc,  què entenem exactament per pel·lícula “romàntica”?

És una obra ficcional i didàctica que, aparentment, lloa la victòria de la passió íntima sobre la convenció social, però que subreptíciament explica i exemplifica quin és el lloc particular de l’emoció excessiva en un context determinat. En altres paraules, és un dispositiu que enuncia les regles del sentiment en el mateix moviment en que simula transgredir-les. En aquest sentit, el terme “romàntic” s’ha d’entendre com un treball d’adequació a les condicions existents. Aquest mecanisme sol aparèixer en històries d’amor, però està present en relats que parlen d’altres coses.

Per exemple: a Harry Potter el “moment romàntic” succeeix quan Hermione Granger “entén” que, tot i que ella és millor alumna de màgia que Harry, s’ha de quedar en un segon pla perquè ell, tot i que més atrabiliari, “és més valent”. Hermione accepta, per mitjà d’un procés d’enamorament, que les qualitats que ella té, com la constància o la responsabilitat, són menys rellevants que les capacitats guerreres i masculines –i, com que s’ha “romantitzat”, no se li acudeix pensar que en el context de la màgia la valentia no hauria de ser la virtut principal. Aquest cas demostra que l’esperit romàntic no funciona igual per als homes i per les dones. Tradicionalment per a les dones “seguir el camí del cor” ha implicat realitzar-se en la parella estable i renunciar a les altres modalitats de realització personal. Aquest discurs de regulació personal s’ha transformat de diferents maneres, però tot sovint segueix tancant la personalitat femenina en la presó de la sensibilitat emocional.

L’Hermione i en Harry a “Harry Potter i la pedra filosofal”

Llegeix la resta de l’entrevista als posts previs i a continuació:

Presentació: Eloy Fernández Porta reflexiona sobre les emocions prefabricades

2-      Fernández Porta: “Per als personatges masculins ser romànticament competents sol ser una estilització”

3-      Fernández Porta: “Les pel·lícules romàntiques contribueixen a inventar l’amor del moment”

4-     Fernández Porta: “La mitologia vampírica funciona com una al·legoria de la cultura teen

5-      Fernández Porta: “Els adults imaginen o recorden la seva fase teen com si hagués estat un moment d’il·lusió i llibertat, un Edèn del pop”

6-      Fernández Porta: “Els sentiments són una producció tècnica i mediàtica de cada moment històric”

7-      Fernández Porta: “Sospito que els estudiants que van anar al Fòrum també “feien vaga” d’alguna cosa”

8-      Fernández Porta: “El tractament que fa Burns del tema de l’amor entre freaks és romanticisme negre en estat pur”

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: