Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Fernández Porta: “Per als personatges masculins ser romànticament competents sol ser una estilització” (2/8)

Quan va sorgir el fenomen i com ha evolucionat?

D’entrada la narració sobre grans amors dirigida a un públic femení es converteix en un gènere determinant, en el terreny de la novel.la, al llarg del segle XVIII, i en la seva evolució dóna lloc a subgèneres com ara el gothic romance, representat per narracions com ara Cumbres borrascosas, que combinen els recursos d’aquest format amb la imatgeria gòtica, i que són l’antecedent remot de les històries actuals del gènere. Aquesta combinació es traslladarà al món del cinema, on els dos vessants del tema es relacionen en diverses posologies. Però en la majoria de las seves vessants es dóna una distribució particular del que podem denominar “competència romàntica”, que és la capacitat que mostren els personatges per reconèixer, exterioritzar i compartir els sentiments. Per als personatges masculins ser romànticament competents sol ser una estilització, un tret d’actualitat, una capacitat “moderna” que demostra que no són homes insensibles i emocionalment negats “com els d’abans”; en canvi, per a les dones aquesta qualitat es sol presentar com a “natural” i està associada a una certa resignació o acceptació de les condicions existents.

Fotograma de “Cumbres Borrascosas” (1933) amb Lawrence Olivier i Merle Oberon

Llegeix la resta de l’entrevista als posts previs i a continuació:

Presentació: Eloy Fernández Porta reflexiona sobre les emocions prefabricades

1-      Fernández Porta: “Seguir el camí del cor tot sovint segueix tancant la personalitat femenina en la presó del a  sensibilitat emocional”

3-      Fernández Porta: “Les pel·lícules romàntiques contribueixen a inventar l’amor del moment”

4-      Fernández Porta: “La mitologia vampírica funciona com una al·legoria de la cultura teen

5-      Fernández Porta: “Els adults imaginen o recorden la seva fase teen com si hagués estat un moment d’il·lusió i llibertat, un Edèn del pop”

6-      Fernández Porta: “Els sentiments són una producció tècnica i mediàtica de cada moment històric”

7-      Fernández Porta: “Sospito que els estudiants que van anar al Fòrum també “feien vaga” d’alguna cosa”

8-      Fernández Porta: “El tractament que fa Burns del tema de l’amor entre freaks és romanticisme negre en estat pur”

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: