Batec de Cultura

Bloc que no s'actualitza a diari

Fernández Porta: “Els sentiments són una producció tècnica i mediàtica de cada moment històric” (6/8)

Al teu llibre €®O$. La superproducción de los afectos parles sobre la comercialització de les emocions. Prenent aquest punt de vista, quina opinió et mereix el fenomen Crepuscle?

D’entrada, quan parlo d’aquest tema ho faig des d’una perspectiva sociològica, això és, anti-romàntica. Quan llegim el terme “comercialització de les emocions” en general suposem que existeix tal cosa com un sentiment personal, pur i autèntic que ha estat comodificat, liofilitzat o, d’alguna manera, “utilitzar per fer diners”, i aquesta idea és una herència romàntica. En canvi, jo treballo en una línia que creu que els sentiments són una producció tècnica i mediàtica de cada moment històric, i que són els moviments comercials els que generen formes de sensibilitat i subjectivitat que no serien possibles de cap altra manera. Des d’aquesta perspectiva la representació de la passió desfermada que apareix en les novel·les  de Stephanie Meyer és una modalitat molt ensucrada del món gòtic. No vull dir amb això que el gòtic original fos “més dur” i que després “s’hagi comercialitzat”, perquè aquests models narratius sempre van ser voluntàriament comercials, i sensacionalistes, sinó que avui en dia ja representen una modalitat de cultura emocional oficial, que és menys problemàtica que la majoria dels objectes de consum cultural als que tenen accés els adolescents.

L’obra va guanyar el premi “Anagrama de Ensayo” l’any 2010

Llegeix la resta de l’entrevista als posts previs i a continuació:

Presentació: Eloy Fernández Porta reflexiona sobre les emocions prefabricades

1-      Fernández Porta: “Seguir el camí del cor tot sovint segueix tancant la personalitat femenina en la presó del a  sensibilitat emocional”

2-      Fernández Porta: “Per als personatges masculins ser romànticament competents sol ser una estilització”

3-      Fernández Porta: “Les pel·lícules romàntiques contribueixen a inventar l’amor del moment”

4-      Fernández Porta: “La mitologia vampírica funciona com una al·legoria de la cultura teen

5-      Fernández Porta: “Els adults imaginen o recorden la seva fase teen com si hagués estat un moment d’il·lusió i llibertat, un Edèn del pop”

7-      Fernández Porta: “Sospito que els estudiants que van anar al Fòrum també “feien vaga” d’alguna cosa”

8-      Fernández Porta: “El tractament que fa Burns del tema de l’amor entre freaks és romanticisme negre en estat pur”

Single Post Navigation

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: